Jäätelö edustaa Hankoa!
Tänä kesänä syödään erityisen paljon jäätelöä! The Riviera of Finland-niminen juliste on näet valittu tämänvuotiseksi suomalaiseksi matkailujulisteeksi – ja sen keskipisteenä on Hangon jääkylmä herkku.
Voit ostaa finalistien julisteet Hangon matkailutoimistosta ja verkkokaupasta.
Teoksen on taiteillut helsinkiläinen Fanny Törnqvist
– Ihanaa, että ihmiset pitävät tekemästäni julisteesta. Näin ollen koen, että moni
samaistuu omaan mielikuvaani Hangosta. Se saa minut iloiseksi!
Mitä sitten Hanko merkitsee 2 500 eurolla palkittavalle taiteilijalle?
– Mieleeni piirtyy kuva aurinkoisesta kesäpäivästä rantabulevardilla. Hanko on täydellinen kohde pienelle kesälomalle rantoineen, ravintoloineen ja putiikkeineen. Siitä on muutama vuosi, kun olen käynyt viimeksi Hangossa, mutta muistan sen ainutlaatuisen fiiliksen, minkä kaupunki herätti. Tämän kaiken halusin kiteyttää julisteeseen.
Fanny Törnqvistin juliste sai yli kolmasosan äänistä ja voitti kirkkaasti My Finland Poster -kilpailun yleisen äänestyksen. Fanny voittaa lisäksi jännittävän matkan … Hankoon! Graafinen suunnittelija Fanny saa inspiraationsa muun muassa koirakävelyillä meren rannalla, kirpputorikierroksilla ja ystävien kanssa vietetyissä viini-illoissa.
– Hanko inspiroi minut käyttämään iloista väripalettia. Pirteä ja riisuttu tyyli on sitä paitsi saanut vaikutteita klassisista vintagejulisteista.
Menneinä aikoina, aina 1960-luvulle asti, julistetaide oli tärkeä – kenties jopa tärkein – tekijä matkailijoiden houkuttelemiseksi Hankoon ja Suomeen. Millaisena Fanny näkee tämän päivän julistetaiteen merkityksen?
– Nykyisin julisteen tarkoitus ei ole enää vain mainostaa tai informoida, vaan julisteet voivat esimerkiksi olla osana sisustusta. Uniikit kuvitukset saattavat alkaa elää omaa elämäänsä ja päätyä lopulta melkeinpä mihin tahansa formaattiin.
My Finland Poster -kilpailu järjestettiin nyt viidennen kerran ennätyksellisin osanottajaluvuin – 338 kilpailutyötä – kuvittajia, taiteilijoita ja graafikoita kaikkialta maailmasta. Tuplasti enemmän kuin viime vuonna, jolloin teemana oli Helsinki!
Toiseksi kilpailussa sijoittui japanilainen Mio Okubo harmonisella julisteellaan Space in Hanko-Hangö.
Kaikkien 338 kilpailutyön joukosta tuomaristo valitsi kymmenen finalistia, minkä jälkeen yleisö sai äänestää omaa suosikkiaan.
Tuomariston muodostivat Laura Lotta Andersson Hangon museosta, Susanna Sandberg Hangon kaupungin matkailutoimistosta, bloggari ja graafikko Kasper Strömman, graafinen suunnittelija Jenni Kuokka, Anglo-Nordicin account manager Eva Bensky ja kilpailun puheenjohtajana toimittaja ja yrittäjä Magnus Londen.
Londenin yritys Come to Finland on kilpailun pääjärjestäjä. Noin 4 400 henkilöä osallistui äänestykseen myfinlandposter.com-verkkosivuston kautta.
Voittajaa julistettiin Come to Finlandin julistenäyttelyn avajaisissa Hangon museossa 6. toukokuuta. Sekä klassisia suomalaisia matkailujulisteita että kymmenen Hangon-kilpailun finalistia sisältävä näyttely on esillä aina
huhtikuuhun 2022 saakka. Kaikki finaaliin päätyneet teokset – nyt kaksikielisinä – ovat lisäksi myynnissä Hangon matkailutoimistossa, Hangon museossa ja cometofinland.fi-verkkosivustolla.