Markkinointi

Hanko on vetovoimainen matkailukohde. Hanko, Suomen eteläisin kaupunki edustaa merellisyyttä, luontoa ja hyvinvointia. Hangon tunnettavuus on korkealla tasolla, ja kaupungin tarjonnasta nauttivat niin kotimaiset kuin ulkomaalaiset turistit, sekä kakkoshankolaiset. Kaupunki tarvitsee kuitenkin yhä enenevässä määrin matkailijoita; tässä markkinoinnin tärkeys korostuu. On huolehdittava siitä, että Hanko on laajalle kohderyhmälle kärkipaikoilla matkailukohteena. Tärkeää on luoda Hangosta kiinnostava, palveluja tarjoava ympärivuotinen matkailukohde. Ympärivuotisuutta tuodaan esille panostammalla muiden kuin kesäsesongin markkinointiin ja mm. hyvinvoinnin ja kulttuuripalveluiden kautta.

Markkinoinnin vuosikello

Markkinoinnin vuosikello on hyvä apuväline suunnittelemaan ja jäsentämään markkinointia koko vuoden ajalle.

Ota irti hyödyt markkinoinnin vuosikellosta:

Ennakoi

Vuosikello mahdollistaa tärkeiden ajankohtien, kampanjoiden ja sesonkien ennakoimisen hyvissä ajoin. Näin markkinointitoimenpiteet eivät jää viime hetkeen ja kokonaisuus pysyy hallinnassa.Kun markkinointia suunnitellaan pidemmällä aikavälillä, voidaan henkilöstön aikaa, budjettia ja materiaaleja kohdentaa järkevästi ja tasaisesti koko vuoden ajalle.

Johdonmukainen viestintä

Vuosikello auttaa rakentamaan yhtenäistä ja linjakasta viestintää, joka tukee Hangon matkailukohteen tavoitteita. Toistuvat teemat ja visuaalisuus pysyvät paremmin hallussa.

Parempi vaikuttavuus

Hyvin ajoitettu ja kohdennettu markkinointi tavoittaa asiakkaat silloin, kun he ovat vastaanottavaisia. Vuosikello auttaa ajoittamaan viestit oikeisiin hetkiin, kuten tapahtumiin, lomakausiin tai kampanjoihin.

Markkinoinnin painopisteet:

  • Ympärivuotinen matkailukohde

Tavoitteena on kasvattaa ympärivuotista matkailua pidentämällä sesonkia mm. suunnittelemalla yhteisiä tapahtumia yrittäjien ja kaupungin kulttuuritoimen kanssa. Markkinointitoimenpiteet keskitetään myös muihin kuin kesän sesonkiin.

  • Hyvinvointi, historia ja luonnonläheisyys

Hyvinvointi ja luonnonläheisyys ovat vahvoja teemoja, joista Hanko on tunnettu. Nämä teemat korostuvat matkailutoimiston markkinoinnissa ja viestinnässä. Tärkeää on huomioida, että vastuullinen toiminta ulottuu myös luonnossa liikkumiseen.

  • Saavutettavuus

Matkailutoimisto panostaa monikieliseen viestintään ja kommunikoi laajasti suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Matkailutoimisto ottaa tämän vuoden aikana käyttöön kuvauslupalomakkeet. Markkinoinnissa ja viestinnässä käytettävissä kuvissa on aina oltava kuvassa näkyvien ihmisten lupa, käyttää kuvaa markkinointi- ja viestintätarkoituksissa. Saavutettavuutta verkkosivulla parannetaan myös mahdollisuuksien mukaan. Lisätään jatkossa alt-tekstit verkkosivulle ja someen. Saavutettavuus huomioidaan myös kirjoitetussa tekstissä.

 

Markkinoinnin tavoitteet:

  • Lisätä tunnettavuutta Hangon vahvuuksista ja ainutlaatuisuudesta
  • Tietoisuuden lisääminen monipuolisesta ja ympärivuotisesta tarjonnasta
  • Lisätä tietosuutta junayhteydestä
  • Hyvinvointi- kaupunkina tunnettu Hanko
  • Some-kanavien ja uutiskirjeen kasvu
  • Korostaa monipuolisia liikunta mahdollisuuksia