Visuaalisen ilmeen ohjeisto

Tämä visuaalisen ilmeen ohjeisto on laadittu tukemaan Hangon matkailubrändiä ja varmistamaan yhdenmukaisuus kaikissa kanavissa. Ohjeiston tarkoituksena on tarjota selkeät ja käytännönläheiset ohjeet logon käytöstä, väreistä, typografiasta, kuvituksista, valokuvista ja muista visuaalisista elementeistä. Näiden avulla luodaan johdonmukainen ja tunnistettava ilme, joka vahvistaa Hangon houkuttelevuutta matkailukohteena ja erottaa sen kilpailijoistaan.

Vahva mielikuva rakentuu ennen kaikkea johdonmukaisesta visuaalisesta ja viestinnällisestä esiintymisestä. Visuaalinen identiteetti toimii mielikuvan rakentamisen perustana ja vaikuttaa siihen, miten yleisö kokee ja näkee Hangon matkailukohteena.

Ohjeiston noudattaminen varmistaa, että Visit Hangon viestintä on yhtenäistä, laadukasta ja Hangon henkeä ilmentävää kaikissa eri matkailutoimijoiden materiaaleissa — oli kyseessä sitten eri toimijoiden tapahtumajulkaisuista, digitaalisista kampanjoista tai painetusta mainoksesta. Yhtenäinen visuaalinen ilme ei ainoastaan palvele käytännön viestintätarpeita, vaan se on myös keskeinen strateginen väline Hangon mielikuvan pitkäjänteisessä kehittämisessä ja hallinnassa.

Lisätietoa ja tukea visuaalisen ilmeen käyttöön saa matkailupäälliköltä: maria.nordstrom@hanko.fi

Logo ja logon käyttö

Visit Hangon logo koostuu nimestä sekä graafisesta elementistä, joka kuvastaa Hangossa usein paistavaa aurinkoa.

ENSISIJAISET: Ensisijaisesti käytetään kaksikielistä logoa väreissä Vesitorni ja Meri.

NEGATIIVI: Negatiivista käytetään tumman värillisen pinnan päällä.

Logon tulee erottua selkeästi taustastaan ja taustan on oltava rauhallinen, ei liian levoton.

Käytä ensisijaisesti aina Vesitornin tai Meren väristä logoa ja valitse väri sen mukaan, mikä sopii parhaiten materiaaliin.

Logoa saa käyttää ainoastaan annetuista tiedostoista — mittasuhteita ja värejä ei saa muokata.

Logon ympärille on myös jätettävä riittävästi tilaa.

Värit

Pääväreinä toimii Vesitorni ja Meri. Oranssi on saanut nimensä Hangon Vesitornin tunnistettavan värin mukaan ja sininen Meri, Hankoa kolmesta suunnasta ympyröimän meren mukaan.

Lisäväreinä toimii Hiekka-beige, Hangon 30 kilometrin mittaisista hiekkarannoista inspiroituneena. Mustaa ja valkoista käytetään täydentävinä väreinä päästääntöisesti tekstissä.

Huomiovärinä toimii keltainen Aurinko.

Huomioithan värejä käyttäessäsi kontrastin määrän, selkeyden ja luettavuuden.

Typografia

Visit Hangolla on käytössä on kaksi virallista kirjaintyyppiä.

Markkinointimateriaaleissa käytetään maksullista Boutique kirjantyyppiä.

Vaihtoehtoisesti voi käyttää ilmaista ja mm. Office ohjelmista valmiiksi löytyvä Arial fonttia leikkauksella bold.

Muut kirjaintyypit tai käsinkirjoitetut tekstimäiset kuvitukset eivät ole sallittuja.

Kuvitukset

Kuvitukset saavat vahvasti inspiraationsa Hangon luonnosta. Pastellinsävyiset auringonnousut- ja laskut, vaahtoava tai peilityyni meri, luomava lumivaippa, loputtomat hiekkadyynit, vinoon kasvaneet männyt sekä monimuotoinen luonto näkyy vahvasti kuvituksissa.

Kuvitukset viestivät myös hankolaista elämäntyyliä ja kutsuvat ihastumaan Hankoon.

Visit Hangon kuvitustyyli on:

  • Iloinen ja leikkisä, välittäen Hangon elämyksellisyyttä
  • Hieman abstrakti ja yksinkertaistettu, jossa todellisuutta on pelkistetty tunnistettaviin elementteihin
  • Värikäs, käyttäen Hangon värimaailmaa
  • Kepeä ja kutsuva kuvakieli, joka inspiroituu rannikkokaupungin kokemuksista ja maisemista

Valokuvat

Kuvissa esitellään Hangon keskeisiä maisemia, maamerkkejä ja aktiviteetteja eri vuodenaikoina. Ihmisiä sisältävissä kuvissa näytetään aitoja hetkiä ja elämyksiä, ei poseerauksia eikä ammattimalleja. Monimuotoisuus huomioidaan myös kuvissa.

Kuvien kohteissa painotetaan Hangon vahvuuksia: rantoja, historiallista arkkitehtuuria, luontokohteita ja merellisiä aktiviteetteja.

Tunnelman kuvissa tulee olla aito, ei liian lavastettu tai kaupallinen.

Valokuvien laatu:

  • Kuvissa suositaan luonnollista valoa.
  • Kuvien tulee olla teknisesti laadukkaita ja tarkkoja sekä sopia eri käyttötarkoituksiin (painettu ja digitaalinen viestintä)
  • Kuvia voidaan rajata eri formaatteihin, joten sommittelussa tulee jättää tilaa reunoille
  • Varmista aina kuvien käyttöoikeudet ja mainitse valokuvaajien nimet ohjeistuksen mukaisesti

Soveltaminen ja tapahtumailmeet

Ohjeisto ohjaa Visit Hangon visuaalisen ilmeen johdonmukaista käyttöä eri materiaaleissa ja kanavissa. Pienet soveltamiset ovat mahdollisia, kunhan brändin ydinilme säilyy.

Tapahtumien visuaaliset ilmeet syntyvät Visit Hangon visuaalisen ohjeiston pohjalta ja ovat linjassa ohjeiston kanssa. Yhtenäinen visuaalisuus vahvistaa Hangon matkailun tunnettuutta.

Oikealla löytyy esimerkkejä erilaisista toteutuksista.

Lataa materiaalit tästä!

Lataa tästä käyttöösi visuaaliset elementit: