Glassen symboliserar Hangö!
I sommar ska det ätas extra mycket glass! Affischen The Riviera of Finland har nämligen blivit vald till årets finländska reseaffisch – och där är den iskalla läckerheten i Hangö i fokus.
I sommar ska det ätas extra mycket glass! Affischen The Riviera of Finland har nämligen blivit vald till årets finländska reseaffisch – och där är den iskalla läckerheten i Hangö i fokus.
Det är en glad konstnär som får höra om nyheten:
– Det är härligt att folk tycker om min affisch. Jag tolkar det som att många känner
igen den bild jag själv har om Hango – och det gör mig glad!
Så vad innebär Hangö för konstnären som nu belönas med 2500 euro?
– Jag ser framför mig en solig sommardag vid strandboulevarden. Hangö är en
perfekt destination för en kortare sommarsemester med stadens stränder,
restauranger och butiker. Det är några år sedan jag besökte Hangö senast, men
jag minns ändå den unika stämningen. Allt det här ville jag fånga i min affisch.
Fanny Törnqvists affisch fick över en tredjedel av rösterna och vann klart den
allmänna omröstningen i tävlingen My Finland Poster. Fanny vinner också en
spännande resa till … Hangö!
Fanny är grafisk designer och får sin inspiration bland annat från hundpromenader längs havsstranden, rundvandringar på loppisar och vinkvällar
med kompisar.
– Hangö inspirerade mig att använda en glad färgpalett. Den pigga och avskalade stilen har dessutom tagit intryck av klassiska vintageaffischer. I forna tider, ända fram till 1960-talet, var affischkonsten en viktig faktor – kanske
den viktigaste – då det gällde att locka resenärer till Hangö och Finland.
Så hur ser Fanny på affischkonsten i dag?
– I dag är affischens uppgift inte bara att göra reklam eller informera. Affischer kan istället utgöra en del av heminredningen. Unika illustrationer kan börja leva sitt eget liv och dyka upp på nästan vilka format som helst.
Tävlingen My Finland Poster ordnades nu för femte gången med ett rekordantal – 338 stycken – illustratörer, konstnärer och grafiker från hela världen. Det är dubbelt fler än ifjol då temat var Helsingfors!
På andra plats i tävlingen kom Mio Okubo från Japan med den harmoniska affischen Space in Hanko-Hangö.
Bland alla 338 bidrag valde juryn ut tio finalister, och sedan fick allmänheten rösta på sin favorit. Juryn bestod av Laura Lotta Andersson vid Hangö museum, Susanna Sandberg vid Hangö turistbyrå, bloggaren och grafikern Kasper Strömman, grafiska designern Jenni Kuokka och account manager Eva Bensky vid Anglo-Nordic samt med journalisten och företagaren Magnus Londen som ordförande.
Londens företag Come to Finland är huvudarrangör för tävlingen. Via webbplatsen myfinlandposter.com deltog ca 4400 personer i omröstningen. Vinnaren offentliggjordes då affischutställningen Come to Finland öppnades på Hangö museum den 6 maj. Utställningen visas fram till april 2022 och ställer ut
både klassiska Finlandsaffischer och samtliga tio Hangöfinalister. Alla verk i finalen – samtliga affischer är nu tvåspråkiga – finns dessutom till salu på Hangös turistbyrå, Hangö museum och på cometofinland.fi.