Marknadsföring

Hangö är en attraktiv turistdestination. Hangö, Finlands sydligaste stad, representerar hav, natur och välbefinnande. Hangö har en hög igenkänningsgrad och stadens utbud uppskattas av både inhemska och utländska turister samt fritidsbesökare. Staden är dock i allt större behov av turister, och det är här marknadsföringens betydelse kommer in i bilden. Man måste se till att Hangö är ett toppresmål för en bred målgrupp. Det är viktigt att göra Hangö till en attraktiv, serviceinriktad turistdestination året runt. Åretruntkaraktären ska främjas genom att satsa på marknadsföring utanför sommarsäsongen och genom till exempel välfärds- och kulturtjänster.

Marknadsföringskalender

Den årliga marknadsföringskalendern är ett bra verktyg för att planera och strukturera marknadsföringen under året.

Få ut mesta möjliga av marknadsföringskalendern:

Förutse:

Med marknadsföringskalendern kan du förutse viktiga datum, kampanjer och säsonger i god tid. Genom att planera marknadsföringsaktiviteter över en längre tidsperiod kan personalens tid, budgetar och material fördelas klokt och jämnt under hela året.

Konsekvent kommunikation

Marknadsföringskalendern hjälper till att bygga upp en sammanhängande och konsekvent kommunikation som stöder målen för Hangö som turistmål. Återkommande teman och visuella element hanteras bättre.

Förbättrad effektivitet

Vältajmad och målinriktad marknadsföring når kunderna när de är mottagliga. En årsklocka hjälper till att tajma meddelanden till rätt ögonblick, till exempel evenemang, högtider eller kampanjer.

PRIORITERINGAR FÖR MARKNADSFÖRINGEN:

  • En turistdestination året runt

Målet är att öka året-runt-turismen genom att förlänga säsongen, till exempel genom att planera gemensamma evenemang med entreprenörer och stadens kulturavdelning. Marknadsföringsåtgärderna kommer också att fokusera på andra säsonger än bara sommaren.

  • Trivsel, historia och närhet till naturen

Välbefinnande och närhet till naturen är starka teman som Hangö är känt för. Dessa teman lyfts fram i turistbyråns marknadsföring och kommunikation. Det är viktigt att notera att ansvarsfullt agerande även omfattar rörsel i naturen.

  • Tillgänglighet

Turistbyrån strävar efter flerspråkig kommunikation och kommunicerar i stor utsträckning på finska, svenska och engelska. Turistbyrån kommer att införa blanketter för fotograferingstillstånd i år. Bilder som används i marknadsföring och kommunikation måste alltid ha tillstånd från personerna på bilden för att få användas i marknadsförings- och kommunikationssyfte. Tillgängligheten på webbplatsen kommer också att förbättras där det är möjligt. I fortsättningen kommer alt-texter att läggas till på webbplatsen och i sociala medier. Tillgängligheten kommer också att beaktas i den skrivna texten.

 

Marknadsföringsmål:

  • Öka kännedomen om Hangös styrkor och unikhet
  • Öka kännedomen om det mångsidiga utbudet året runt
  • Öka kännedomen om tågförbindelserna
  • Hangö känd som en stad för välbefinnande
  • Tillväxt i kanalerna i sociala medier och nyhetsbrev
  • Betona mångsidiga möjligheter till fysisk aktivitet