Denna guide för visuell identitet har tagits fram för att stödja Hangö turismvarumärke och säkerställa enhetlighet i alla kanaler. Syftet är att ge tydliga och praktiska riktlinjer för användningen av logotypen, färger, typografi, illustrationer, fotografier och andra visuella element. Dessa kommer att bidra till att skapa en enhetlig och igenkännbar bild som kommer att stärka Hangös attraktionskraft som turistmål och skilja det från sina konkurrenter.
En stark bild bygger först och främst på en konsekvent visuell och kommunikativ närvaro. Den visuella identiteten är grunden för imagebyggandet och påverkar hur allmänheten uppfattar och ser Hangö som turistdestination.
Genom att följa riktlinjerna säkerställs att Visit Hangös kommunikation är enhetlig, av hög kvalitet och återspeglar Hangös anda i allt material som används av de olika turismaktörerna – oavsett om det gäller evenemangspublikationer, digitala kampanjer eller tryckt reklam. En sammanhängande visuell identitet tillgodoser inte bara praktiska kommunikationsbehov, utan är också ett viktigt strategiskt verktyg för den långsiktiga utvecklingen och upprätthållningen av bilden av Hangö.

Logotyp och användning av logotypen
Visit Hangös logotyp består av namnet och ett grafiskt element som föreställer solen som ofta skiner i Hangö.
PRIMÄRA: Huvudsakligen används den tvåspråkiga logotypen i färgerna Vattentornet och Havet.
NEGATIV: Negativet används över en mörkfärgad yta.
Logotypen ska urskiljas tydligt från sin bakgrund och bakgrunden ska vara lugn, inte för rastlös.
Använd i förstahand alltid logotyperna i färgerna Vattentornet eller Havet. Välj färgen enligt vad som passar bäst till materialet.
Logotypen får användas endast ur de givna materialen – proportioner och färger får ej redigeras.
Runt logotypen skall också lämnas tillräckligt med utrymme.

Färger
De huvudsakliga färgerna är Vattentornet och Havet. Den orangea färgen har fått sitt namn efter Hangö Vattentorns igenkännbara färg, och den blåa, Havet, efter havet som omger Hangö från tre håll.
Som tilläggsfärger agerar Sand-beige, inspirerad av Hangös 30 kilometer långa sandstränder. Svart och vitt används som komplementfärger huvudsakligen i texten.
Som uppmärsamhetsfärg agerar den gula färgen Solen.
Uppmärksamma kontrast, tydlighet och läsbarhet vid användning av färger.

Typografi
Visit Hangö använder två officiella fonter.
I marknadsföringsmaterialen används den avgiftsbelagda fonten Boutique.
Alternativt kan fonten Arial, som finns gratis bl.a. i Office programmen, användas i fetstil.
Andra fonter eller handskrivna textillustrationer är inte tillåtna.

Illustrationer
Illustrationerna är starkt inspirerade av Hangös natur. Pastellfärgade soluppgångar och solnedgångar, skummande eller speglande hav, förtjusande snötäcken, ändlösa sanddyner, sluttande tallar och mångsidig natur återspeglas starkt i illustrationerna.
Illustrationerna förmedlar även Hangös livsstil och inbjuder till att bli förtjust i Hangö.
Visit Hangös illustrationsstil är:
- Glad och lekfull, förmedlar Hangös elämyksellisyyttä
- Något abstrakt och förenklad, med verkligheten reducerad till igenkännbara element
- Färgglad, med Hangös färgskala
- Ett ljust och inbjudande visuellt språk inspirerat av kuststadens upplevelser och landskap

Fotografier
Bilderna visar de viktigaste landskapen, landmärkena och aktiviteterna i Hangö under olika årstider.
Fotografier av människor visar verkliga ögonblick och upplevelser, inte poseringar eller professionella modeller. Mångfald återspeglas också i bilderna.
Bilderna fokuserar på Hangös styrkor: stränderna, den historiska arkitekturen, naturen och de maritima aktiviteterna.
Atmosfären i bilderna ska vara äkta, inte för arrangerad eller kommersiell.
Kvaliteten på bilderna:
- Naturligt ljus föredras i bilderna
- Bilderna ska vara av hög teknisk kvalitet, exakta och lämpliga för olika användningsområden (tryck och digitalt)
- Bilderna kan beskäras till olika format, så kompositionen bör lämna utrymme för marginaler
- Säkerställ alltid att du har rätt att använda bilderna och nämn fotografernas namn i enlighet med riktlinjerna

Tillämpningar och evenemangens visuella identiteter
Riktlinjerna vägleder till en konsekvent användning av Visit Hankos visuella identitet i olika material och kanaler. Mindre anpassningar är möjliga, så länge som varumärkets kärnbild bibehålls.
Evenemangens visuella uttryck bygger på och följer Visit Hankos visuella riktlinjer. En sammanhängande visuell identitet stärker turismens synlighet i Hangö.
Till höger hittas exempel på olika implementeringar.