Enligt Visitorys turismstatistik har den gångna sommaren varit positiv för Hangö. Statistiken baserar sig på Telias mobiltelefondata och är ett viktigt verktyg för beslutsfattande gällande turismen. Hangö turistbyrå betalar en årsavgift för Visitorys statistik. Nedan behandlas siffrorna för juni och juli. Augustis siffror kommer senare.
Statistik på avgiftsbelagd övernattning
Antalet avgiftsbelagda övernattningar i Hangö ökade med 11 % i både juni och juli jämfört med föregående år, vilket vi kan betrakta som ett mycket bra resultat. I juni registrerades 17 500 övernattningar och i juli 26 600 övernattningar. Dessa siffror inkluderar både registrerade boenden och privata boenden som AirBnB och Vrbo.
Andelen registrerade övernattningar var 50–55 % och icke-registrerade 45–50 %. Detta visar att en betydande andel av övernattningarna sker i icke-registrerade boenden, vilket i sin tur kan leda till minskad användning av restaurangtjänster, eftersom besökare i högre grad kan tillaga sina egna måltider billigare.
Registrerade övernattningar
I juni registrerades 8 700 övernattningar
För juni visar statistiken 8700 registrerade övernattningar (-4,4 %), varav 8 400 inhemska besökare och ca 300 utländska besökare. Dessa siffror inkluderar inte AirBnB eller andra privatinkvarteringar. De inhemska registrerade övernattningarna minskade med sex procent medan de utländska ökade med 72 procent.
Flest utländska övernattningar registrerades av besökare från Nederländerna (53 nätter), följt av Sverige (38 nätter) och Tyskland (29 nätter).
I juli ökade de registrerade övernattningarna med tre procent
I Hangö registrerades i juli 2024 totalt 14 700 övernattningar (+2,7 %), varav 14 200 var inhemska och 580 gjordes av utländska besökare. De inhemska övernattningarna ökade med en procent medan de utländska övernattningarna ökade med 76 procent. Totalt ökade övernattningarna med tre procent jämfört med ifjol. Flest utländska övernattningar registrerades av besökare från Spanien (133 nätter), följt av Tyskland (133 nätter) och Sverige (127 nätter).
Längden på vistelserna
I juni ökade längden på vistelserna med fyra procent jämfört med föregående år i registrerade boenden. I Hangö var den genomsnittliga längden på vistelserna 1,6 nätter. I juli däremot minskade längden på vistelserna med fyra procent till i genomsnitt 1,6 nätter. Detta tyder på att antalet dagsbesökare har ökat ytterligare.
Inhemska besökare stannade i genomsnitt 1,5 nätter (-6,2 %) i registrerade boenden i juli, medan utländska besökare stannade 2,3 nätter (+97,4 %).
Antal inhemska besökare
Antalet dagsbesökare är fortsatt högt, med en liten ökning i juni till 88 600 (+3,1 %) och en marginell minskning i juli till 120 000 (-0,8 %) jämfört med föregående år. De flesta inhemska besökarna kom från Nyland och Egentliga Finland.
Gruppresor är en viktig del av turismen
Antalet guidade bussgrupper och promenadturer är på samma nivå som tidigare. Den livligaste perioden för gruppresor är traditionellt våren och hösten. Skillnaden från tidigare år är att bokningar för guidade turer nu görs med kort varsel, ibland så sent som två veckor innan resan. Grupperna bidrar med intäkter via inträdesavgifter till vattentornet och museer, samt till kaféer, restauranger, affärer och kryssningsarrangörer.
Många företag och representanter för staten eller kommuner har ordnat friskvårdsdagar i Hangö utanför högsäsongen. Hangö är en idealisk destination för sådana resor; man kan hyra cyklar, äta gott och ta del av olika välfärdstjänster som yoga eller spabehandlingar.
Evenemangens betydelse
Hangös evenemang har en stor inverkan på framför allt antalet inhemska besökare. Bland de mest populära sommarevenemangen under Hangös jubileumsår var Riksparaden på försvarsmaktens fanfest, Taste Hanko, FSG-festivalen, Hangöregattan och E-jolle VM-tävlingarna. Sommaren avslutades med den otroliga Folkfesten.
Utländska turister är ivriga att ställa frågor samt ta del av lokala upplevelser och smaka på lokala maträtter. Vi lyfter fram allt som hör till Hangös utbud. Tyvärr slutar skärgårdskryssningarna redan i mitten av augusti, vilket besökarna ofta upplever som en besvikelse. Vädret har som tur varit på vår sida. Ännu i september frågar utländska turister om olika kryssningsmöjligheter och vi måste förklara att tjänsterna är begränsade eftersom den finska semestersäsongen är på slutrakan. Vissa turister lämnar Hangö mycket tidigare än planerat. Lyckligtvis har några företag i Hangö förlängt sina öppettider i år och vi rekommenderar gärna deras tjänster.
Feedback från kunder
Kunderna är i överlag mycket nöjda med staden och förtjusta i Hangös landskap och natur samt avgiftsfri parkering. Det finns gott om utrymme att röra sig fritt och andas, vilket inte alltid är en självklarhet, särskilt för besökare från ett trångt och hett Mellan- eller Sydeuropa. ”Cold Tourism” är en trend som kan gynna Hangö i framtiden.
Det har även kommit viss negativ feedback, till exempel över att det inte längre finns någon livsmedelsbutik i den södra delen av staden, vilket särskilt drabbar gästhamnsbesökare. I Östra hamnens gästhamn registrerades cirka 7 000 övernattningar under sommaren. Därtill kommer dagsbesökarna. Även bristen på vägskyltar har påtalats av våra kunder och detta har avdelningen för kommunteknik redan tagit hand om.
Turistbyråns statistik
Försäljningen på turistbyrån och försäljningen av inträdesbiljetter till vattentornet har varit mycket framgångsrik under perioden januari–augusti. Antalet besökare i vattentornet är ungefär detsamma som de två senaste åren, cirka 12 500 besökare.
De intäkter som erhålls från försäljningen används för marknadsföring, inköp av nya produkter och utveckling av turismen. Turistbyrån har, förutom den fastanställda personalen på tre personer, även anställt tre sommararbetare. Vi är nöjda med dessa resultat och fortsätter arbeta för Hangö och för att förbättra turismen året runt.
Mer info:
Robin Sjölund
Turism- och marknadsföringskoordinator
Hangö turistbyrå
040 135 9412
robin.sjolund@hanko.fi